SEO vagyis keresőoptimalizálás

szerző Flórián 2022. október 5.

Keresőoptimalizálás

SEO - mi is ez?

A SEO egy angol mozaikszó: Search Engine Optimization, közvetlen fordításban Kereső Motor Optimalizálás. Magyarul keresőoptimalizálásnak hívjuk.

A keresőmotorok azok a különböző cégek által létrehozott és üzemeltetett alkalmazások, amik az interneten elérhető infomrációkat összegyűjtik, indexelik (rendezett jegyzéket állítanak össze). Az üzemeltető cég által meghatározott szempontok alapján rangsorolják a weboldalakat, amire valamilyen webes felületen rá tudunk keresni.

2022-ben ezek a legnépszerűbb keresőmotorok:

  1. Google
  2. Microsoft Bing
  3. Yahoo
  4. Baidu
  5. Yandex
  6. DuckDuckGo
  7. Ask.com
  8. Ecosia
  9. Aol.com
  10. Internet Archive

(forrás: reliablesoft.net)

A Google toronymagasan a piac több mint 90%-át (91,42%) uralja. Nem véletlen, hogy ennek a keresőmotornak a szabályrendszerére igyekeznek a legtöbben a weboldalukat hangolni, ezáltal előrébb kerülni a találati listán. Ezt a “hangolást” keresőoptimalizálásnak vagy SEO-nak nevezzük. Lényegében ez a blogbejegyzés a Google-re történő keresőoptimalizálással foglalkozik.

Miért hasznos?

A SEO tudomány és művészet is egyben.

Tudomány, mivel vannak egyértelmű alapelvek, ami alapján a Google rangsorolja az oldalakat.

Művészet, mivel több megoldás is jó lehet, és több mindenre kell figyelni a jó találati helyezés érdekében. Nem mindegy, mire fektetsz nagyobb hangsúlyt, mert könnyen olyan dologra fókuszálhatsz, aminek nem biztos, hogy sok értelme van.

A Google legfőbb célja a profit. A profitjának jelentős részét a hirdetésekből szerzi. A gyors, de véleményem szerint nem túl költséghatékony módja a találati listán való jó helyezésnek, ha fizetünk Google-nek az oldalunk megjelentetéséért. Itt a kattintás után számolja nekünk a rendszer a fizetnivalót, és egyértelműen nem biztos az, hogy aki rákattint a hirdetésünkre, abból nekünk hasznunk van. Persze, a nagy számok alapján lehet hasznunk, de nem biztos, hogy ez megéri. Ez a gyorsabb, de drágább útja a vevőszerzésnek. Ha szervezünk hirdetési kampányt, akkor azért jól jöhet ez a lehetőség is.

Még jó, hogy a Google nem csak a profitra hajt. A saját keresőmotorjának a priorizálási elveit úgy alakította ki, hogy minél inkább a valóban értékes és hasznos tartalmak szerepeljenek a találati listák élén. A módszert időről-időre frissíti, de az elv ugyanaz marad. Minél értékesebb tartalma van egy weboldalnak, minél többen hivatkoznak rá más értékesnek ítélt oldalakról, annál jobb helyezést ér el az oldal. Valamint az is egyre jobban szempont, hogy milyen gyorsan töltődik be az adott oldal, pontosabban mennyire jó élményt nyújt a felhasználóknak. Ezen kívül az is figyelve van, milyen gyakran jelenik meg új tartalom a honlapon. Egyre inkább a mesterséges intelligencia kap ebben szerepet.

Minél jobban “kedvére teszel” a Google-nek, annál jobb úgynevezett organikus keresési eredményt érhet el az oldalad. Ha beírnak egy vagy több szót a google.hu-n a keresőbe, és az első oldalon van listázva a honlapod, akkor nagyon jó vagy (vagy a többiek a témában nagyon rosszak). Az a legjobb, ha a legelső a weblapod a találati listán (a hírdetések után). Ha ezt a helyet sikerül tartani hosszútávon, akkor valószínűleg sok látogatója lesz honlapodnak.

Az organikus keresési lista élére kerülni nem egyszerű és nem gyors folyamat. De mindenképpen megéri, mert nem kell fizetni a hirdetésért. Valamint azért is jó, mert így elismerten minőségi weboldalt hoztunk létre, amire ha odafigyelünk a SEO elvek alapján, akkor meghálálja a törődést.

Rosenthal Flórián

Szakmája és hobbija az informatika. Linux rendszerek a fő szakterülete és a programozás. Több mint 10 éves szakmai tapasztalattal rendelkezik. Szereti a kihívást jelentős feladatokat.

LinkedIn